صفحه نخست | آرشيو وبلاگ | آر.اس.اس

  تحرک رمز سلامتی

فعالیت بدنی میتواند کیفیت زندگی را در تمام سنین برای همگان بهبود بخشد.شیوه زندگی فعال باعث میشود افراد مسن دوستان جدیدی پیدا کنند،در فعالیتهای اجتماعی باقی بمانند و با سایرین در تمام سنین مراوده داشته باشد.بهبود انعطاف پذیری،تعادل و قوام عضلانی به پیشگیری از افتادن که دلیل عمده ناتوانی در افراد مسن است کمک میکند.مشخص شده است که شیوع بیماریهای مغزی در افرادی که از نظر بدنی فعال هستند کمتر است.فعالیت بدنی میتواند کمک شایانی به درمان برخی اختلالات فکری مثل افسردگی بنماید.جلسات ورزشی برنامه ریزی شده مطابق با سطح تناسب بدنی هر فرد یا پیاده روی ساده میتواند فرصت یافتن دوستان جدید و اتصال با جامعه و کاهش احساس تنهایی و محرومیت اجتماعی را به فرد بدهد.فعالیت بدنی میتواند خود اتکایی و اطمینان به خود را که معیارهایی مبنایی در سلامت روح است افزایش دهد.
از فواید فعالیت بدنی میتوان حتی در سنین بالا نیز استفاده برد.با آنکه فعال بودن از سنین پایین از بسیاری بیماریها جلوگیری میکند،تحرک و فعالیت منظم در سنین بالا نیز به کاهش درد و ناتوانی مرتبط با بیماریهای نظیر آرتربت،استئوپروز و فشار خون بالا کمک کند.عدم فعالیت بدنی علت زمینه ای عمده ای برای مرگ و میر،بیماریها و ناتوانایی هاست.
اطلاعات اولیه ای که از تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در زمینه عوامل خطرساز وجود دارد حاکی از اینست که عدم فعالیت یا زندگی بی تحرک،یکی از 10 علت اصلی مرگ و میر ناتوانی در کل جهان است.در کشورهای مختلف بین 60 تا 85 درصد از بالغین تحرک کافی برای بهبود سلامتی شان ندارند.زندگی بی تحرک باعث افزایش تمام علل مرگ و میر میشود.خطر بیماریهای قلب و عروق،دیابت و چاقی را دوبرابر میکند و مشخصاً باعث افزایش خطر سرطان روده،فشار خون بالا،استئوپروز،افسردگی و اضطراب میشود.
در شهرهایی که به سرعت رشد میکند،در کشورهای در حال توسعه،شلوغی،فقر،جنایت،ترافیک،کیفیت بد هوا،فقدان پارک،پیاده رو،ورزش و تفریحات و سایر مکانهای سالم،فعالیت بدنی را به انتخابی دشوار تبدیل میکند.برای مثال در سائوپائولوی برزیل70 درصد مردم بی تحرک هستند.حتی در مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه تفریحات غیر فعال مثل تماشای تلویزیون در حال افزایش است.نتیجه این تغییرات در زندگی افزایش میزان چاقی،دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی است.
کشورهای دارای درآمد پایین یا متوسط تحت فشار زیادی از این ها و سایر بیماریهای غیرواگیر قرار دارند.77 درصد کل مرگ و میر به وسیله بیماریهای غیرواگیر در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد.این بیماریها در حال افزایش هستند و اثر فزاینده ای در سیستم های مراقبت بهداشتی،منابع و اقتصاد در کشورهای جهان می گذراند.
کشورها در حال تلاش برای مقابله با اثرات بیماریهای عفونی همزمان با افزایش فشار بیماریهای غیرواگیر روی جامعه و سیستم های بهداشتی هستند.فعالیت بدنی به علاوه رژیم غذایی سالم و عدم مصرف سیگار به عنوان راهی موثر و با صرفه جویی برای ترفیع بهداشت عمومی در کشورهای با درآمد کم یا متوسط میباشد.

آیا فعالیت بدنی فقط برای کشورهای صنعتی لازم است و کشورهای در حال توسعه مشکلات دیگری دارند که باید به آن برسند؟
 


پندارهای غلط در مورد فعالیت بدنی
1- داشتن فعالیت بدنی هزینه بالایی دارد.نیاز به وسیله،کفش و لباس مخصوص دارد.
گاهی باید هزینه پرداخت تا ورزش کرد.فعالیت بدنی را میتوان هر جا و بدون هیچ وسیله ای انجام داد.جا به جا نمودن وسایل،چوب،کتابها و کودکان به عنوان فعالیت بدنی تکمیلی معادل بالا رفتن از پله ها میباشند.پیاده روی به عنوان فعالیتی که بیشتر از همه انحام میشود و بیش از همه توصیه میشود کاملاً بی نیاز از این موارد است.بیشتر مناطق شهری دارای پارک،آب نما یا پیاده روهایی ایده آل برای پیاده روی،دویدن یا ورزش و بازی هستند.نیازی نیست برای این کارها باشگاه،استخر یا سایر مکانهای ورزشی مراجعه کرد.
2- سرم خیلی شلوغ است فعالیت بدنی وقت زیادی میگیرد.
حداقل30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هر روز برای بهبود و حفظ سلامتی توصیه میشود.البته این به معنای قطع فعالیت بدنی پس از نیم ساعت نمی باشد.بیشتر فعالیتها را میتوانید با کارهای روزمره مثل محل کار،مدرسه،خانه یا بازی و تفریح ممزوج کنید.بیشتر فعالیتها را میتوانید با امور روزانه خود انجام دهید.10 دقیقه پیاده روی سریع،3بار در روز یا 20 دقیقه در ابتدای صبح و 10 دقیقه در طول روز.حتی اگر مشغله شما زیاد باشد باز هم میتوانید 30 دقیقه فعالیت در روز را به برنامه هایتان اضافه کنید.
کودکان طبیعتاً دارای تحرک بالایی هستند و به ندرت یک جا مینشینند.نیازی به صرف وقت و انرژی برای آموختن چیزهایی در مورد فعالیت بدنی به آنها نیست.به اندازه کافی فعال هستند.مطالعات اخیر در مورد کودکان سراسر جهان نشان داده که آنها در مناطق شهری فقیر در حال غیرفعال شدنند.وقت و منابع مصروف برای آموختن ورزش به آنها قطع میشود و بازیهای کامپیوتری و تلویزیون جای تفریحات فعال آنها را میگیرد.تخمین زده شده که در بسیاری از کشورها چه توسعه یافته و در حال توسعه بیش از جوانان از تحرک بدنی ناکافی برخوردارند.فعالیت بدنی ناکافی در کودکان می تواند عواقب طولانی مدتی روی سلامتی به جای بگذارد.فعالیت بدنی منظم باعث فواید جسمی،روحی و اجتماعی بسیارس برای جوانان میشود.فعال بودن بصورت بالقوه باعث کمک به جوانان و کودکان در داشتن استخوان ها،عضلات و مفاصل سالم میشود.وزن بدن را تنظیم کرده و چربی را کاهش میدهد و عملکرد موثر قلب و شش ها را فراهم میکند.بازی،ورزش و سایر فعالیتهای بدنی این فرصت را به جوانان میدهد که ابراز وجود کنند،خودشان را باور کنند و موفقیت و همکاری جمعی را تجربه کنند.همچنین این ها کمک میکنند تا از اضطراب و افسردگی پیشگیری شود.انجام ورزش و فعالیت های بدنی هدایت شده و منظم میتواند پذیرش سایر رفتارهای بهداشتی نظیر پرهیز از سیگار،الکل و مواد مخدر و رفتارهای خشن را تسریع کند.الگوهای فعالیت بدنی که در کودکی و دوران بلوغی کسب میشوند بیشتر در طول زندگی باقی میمانند و پایه ای برای زندگی فعال و سالم هستند.از طرف دیگر،زندگی غیر سالم مثل غیر فعال بودن،تغذیه نامناسب و سوءمصرف مواد که در دوران جوانی پذیرفته شوند بیشتر در دوران بزرگسالی باقی میمانند.
فواید فعالیت بدنی
فواید فعالیت بدنی منظم برای سلامتی بسیار است.حداقل30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط مثلاً پیاده روی سریع،برای بدست آوردن بسیاری از این اثرات کافی است.اگر چه با افزایش سطح فعالیت،فواید آن نیز افزایش می یابد.
فعالیت بدنی منظم:
خطر مرگ و میر قبل از بلوغ را کاهش میدهد.
خطرمرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهدکه مسوول یک سوم تمام مرگ ها هستند
خطر ایجاد بیماری های قلبی یا سرطات روده ها را تا 50 درصد کاهش میدهد.
خطر ابتلای به دیابت نوع 2 را 50 درصد کاهش میدهد.
کمک میکند تا احتمال ابتلای به فشار خون بالا را که یک پنجم جمعیت بالغ دنیا را گرفتار کرده کاهش یابد.
به پیشگیری یا کاهش استئوپروز کمک میکند،خطر شکستگی لگن را تا 50 درصد در زنان کاهش میدهد.
خطر ایجاد دردهای ناحیه کمر را کاهش میدهد.
باعث ترفیع سلامت روحی و روانی میشود.اضطراب،استرس و احساس افسردگی و تنهایی را کاهش میدهد.
کمک میکند تا از عادات خطرناک مثل مصرف سیگار،الکل و سوءاستفاده از مواد مخدر و رژیم غذایی بد و خشونت مخصوصاً در کودکان و نوجوانان جلوگیری شود.
کمک میکند تا وزن بدن را تنظیم کرده و خطر چاقی را 50 درصد نسبت به افراد بی تحرک کاهش میدهد.
کمک میکند تا استخوانها،عضلات و مفاصل سالمی داشته باشیم و افراد دچار حالات ناتوان کننده مزمن را از نظر قدرتی تقویت میکند.
میتواند به درمان حالت های دردناک مثل کمردرد و زانودرد کمک کند.
همه ما میدانیم که فعالیت بدنی مثل پیاده روی،دوچرخه سواری و بازیهای مختلف باعث میشود شما احساس خوبی داشته باشید ولی فعالیت بدنی منظم فواید بسیار دیگری نیز دارد.این کار نه تنها باعث بهبود و حفظ سلامت می شود،بلکه اثرات مفید اقتصادی و اجتماعی خود را دارد.فعالیت بدنی منظم به کشورها و اقتصاد کمک میکند تا هزینه های مراقبت های بهداشتی کاهش یابد،تولید افزایش یابد،مدارس بهتر شوند،غیبت از محل کار و تعویض شغل کمتر شود و مشارکت در ورزش و تفریحات سالم افزایش یابد.در بسیاری کشورها،هزینه بهداشتی به علت نبود فعالیت بدنی و چاقی بالاست.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پزشکان ایران

برچسب هاي اين مطلب :فرهنگ سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :اخلاق و سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :بهداشت و سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :تغذیه و سلامت
نويسنده : مرد سلامت | ساعت ٤:٤۱ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٠ شهریور ۱۳۸۸
پيام هاي ديگران () | لينک ثابت - به اين پست امتياز دهيد

  سیر و یوگا ( yoga and garlic )

خاصیت دیگر سیر در آیورودا افزایش کندى و سنگینى مغزى است .
آیورودا سه نوع غذا را براى این منظور توصیه مى کند:
1
غذاى sattivic: مثل دانه ها و میوه ها که مغز را سبک و روشن مى کند .
2
غذاى rajasic مثل قهوه که مغز را پریشان مى کند .
3
غذاى tamasic شامل سیر، پیاز، گوشت حیوانات بزرگ مثل گاو و خوک ، غذاى مانده و خراب شده و بعضى اقلام دیگر . حالت مغز در این حالت همانند وضعیت بد از شام شکرگزارى است که همگى مایل هستند دراز بکشند و تلویزیون تماشا کنند . این غذاها به ویژه براى ورزشکاران یوگا در هند بسیار مهم تلقى مى شوند. اما آنها به زندگى معمولى زیاد دلبستگى ندارند . این ورزشکاران زندگى خانه نشینى واندیشمندانه را در پیش گرفته و اکثرا مجرد هستند .

 

بنابراین از خوردن سیر که حس جنسى را تحریک مى کند پرهیز مى نمایند . راهبان تبتى و ذن (zen) که زندگى مشابه آنها دارند نیز سیر را از غذاى عمده خود حذف کرده اند . سیر ممکن است حالت مغزى افرادى را که نسبت به اثرات روحى  حساسیت دارند، بدتر کند .
براى سالیان دراز من مراقبه  را براى خود انتخاب و در طول این مدت از خوردن سیر جدا خوددارى مى کردم و البته بنا به توصیه استادانم ، هر موقعى که بدون توجه آنرا بخورم گرفتار کندى مغز مى شوم که اندیشیدن را مشکل مى کند. از آن وقت به بعد من احساس کردم رژیمى که این طرز زندگى را حمایت مى کند ممکن است با وظایف عملى افراد هماهنگى نداشته باشد و یا غذاى کافى براى آنهایى که کار بدنى انجام مى دهند در بر نداشته باشد . به هر تقدیر اگر شما خواهان کسب آگاهى برتر از طریق یوگا و یا نظم فکرى بهترى هستید، بایستى به طور تجربى دریابید که حذف سیر به شما کمک مى کند یا خیر و اگر خواهان پیروى از رژیم sattivic هستید، بایستى سیر و کلیه مواد تحریک کننده را از رژیم غذائى خود حذف کنید .

منبع: کتاب قدرت شفابخشى سیر

برچسب هاي اين مطلب :تغذیه و سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :فرهنگ سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :بهداشت و سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :اخلاق و سلامت
نويسنده : مرد سلامت | ساعت ٤:٢٩ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٩ شهریور ۱۳۸۸
پيام هاي ديگران () | لينک ثابت - به اين پست امتياز دهيد

  خواص شگفت انگیز پنیر

پنیر یکى از مشتقات شیر است شیر را بوسیله پنیر مایه ، پنیر مى کنند.
پنیرهاى کهنه ؛ تازه ، کم نمک ، پر نمک ، و پنیرهایى که از شیرهاى گوناگون ساخته مى شوند همه با کمى تفاوت خواص پنیر دارند.
قبل از همه به سراغ خواصى که اسلام براى پنیر بیان نموده مى رویم و نیز دستور خوردن آن را از اسلام میگریم .
در اسلام گاهى پنیر بعنوان غذایى مکروه معرفى شده است ، گاهى مستحب ! توضیح آن که :
اگر پنیر را با مغز گردو بخورند مستحب است ولى تنها خوردن آه مکروه است .
اسلام براى خوردن پنیر نیز وقت ، معین نموده است .
شامگاهان را وقت خوردن پنیر دانسته است و نیز دستور مى دهد که با گردو صرف گردد و اینک دو نمونه از سخنان پیشوایان اسلام را در اینجا مى آوریم :
1- عن الرضا عن آبائه عن على بن الحسین ع قال :
شیئان ما دخلا جوفا قط الا افسداه الجبن و القدید
امام رضا(ع ) مى فرماید:
دو چیزند که هرگاه داخل معده شوند سبب فساد آن مى گردند: پنیر و گوشت مانده .
2- امام صادق (ع ) در ضمن خواص چند چیز مى فرماید:
واللذان یضران من کل شى و لا ینفعان اللحم الیابس و الجبن
دو چیز از هر جهت زیان آورند و سود نمى رساند: گوشت مانده خشکیده و پنیر.
تا اینجا همه سخن از کراهت و مذمت بود، و قبل از اینکه سخن از استحباب و تعریف به میان آید خوب است با یک تجزیه علمى ، فلسفه کراهت پنیر را بدانیم :
پنیر بکندى جذب و دفع مى شود و اشتهاى به غذا را کم مى کند، براى گرم خویان و کسانیکه مزاجى ملتهب دارند زیانش کمتر و بر عکس صاحبان طبیعت سرد و بلغمى از زیان خوردن و مصرف نمودن آن در صورت مداومت در امان نیستند همین پنیر است که در بعضى مزاجها باعث تولید قولنج بسیار شدید بنام ایلائوس یا انسداد روده مى گردد
بخوبى مذمت پنیر روشن گشت که ثقالت و در هضمى آن که فشار بیش از حد به دستگاه هاضمه مى دهد سبب کراهت آن است .

 


بخاطر داشته باشید پنیر غذایى متراکم است و باید آن را بجاى غذاهایى که از گوشت تهیه مى کنید، مصرف شود و یا با غذاهاى که ارزش کمترى دارند ترکیب نموده و مصرف کنید وقتى پنیر را بعنوان دسر مى دهند باید در آخر غذایى سبک باشد و هیچوقت نباید دسر با غذاهاى سنگین و ثقیل مصرف نمود که هضم آن معده را بزحمت بیندازد
خوبست نمونه سوم براى اثبات کراهت و ثقالت پنیر را از یک طبیت عالیقدر قدیمى بیان نمائیم .
طبیعت پنیر در دوم سرد وتر، افعال و خواص آن ، مقوى معده و روده و مقوى گرده و ملین طبع و مولد خلط صالح و دیر هضم ؛ و با مغز گردکان وصعتر )آوشن ) بغایت مسمن بدن و باعث نرمى جلد
دستورهاى استحبابى اسلامى از این قرار است :
مردى از حضرت صادق (ع ) درباره خاصیت پنیر سؤ ال نمود حضرت به او فرمودند موجب ضرر است و منفعتى ندارد.
همان مرد شامگاه بر آن حضرت وارد شد دید بر سفره اى که امام ششم براى صرف شام نشسته اند ظرفى از پنیر است دچار حیرت شد گفت شما امروز صبح از پنیر مذمت فرمودید اینک بر سفره نهاده اید.
حضرت فرمودند صبحگاهان خوردن پنیر پسندیده نیست اما شامگاهان خوب است و ضمنا بدان که قوه باه را نیز زیاد مى کند
البته چنانکه بعدا خواهیم گفت منظور از خوردن پنیر در شامگاهان خوردن آن با مغز گردو است لیکن چرا خوردن آن توام با گردو براى صبحانه مناسب نباشد؟
1- پنیر چون مقادیر زیادى کلسیم دارد؛ و کلسیم نیز خواب فراوان کلسیم بیشترى که در خون و مایع خارج سلول بدن است براى تغذیه مغز که هنگام استراحت و خواب به کلسیم بیشترى احتیاج دارد بسوى آن مى آید، و بواسطه ازدیاد آهک است که وقت خواب مغز برنگ سفید جلوه مى کند (به همین جهت سابغین خیال مى کردند هنگام خواب خون از مغز دور مى شود) پس در وقت خواب مغز به کلسیم بیشتر محتاج است ، پنیر که هم سرشار از کلسیم است پس بهترین غذا براى خواب راحت و عمیق ، و بهترین غذا در این وقت براى مغز، خوردن پنیر در شامگاهان است
گفته شده پنیر مکروه است اگر تنها خورده شود، ولى مستحب است اگر توام با مغز گردو باشد.
عن النبى (ص) الجبن داء و الجوز داء فاذا اجتمعامعا صارا دواء
پیامبر اسلام فرمود پنیر و گردو هر یک به تنهایى مضرند، اما اگر با هم جمع شوند مفید و نافع مى گردند.
حالا باید بدانیم چرا گردوى بدون پنیر مضر است ؟ و باصطلاح روایات مکروه است پنیر سرشار از کلسیم است و گردو نیز داراى فسفر است با توجه به این دو مقدمه معلوم مى گردد که بایستى پنیر را با گردو خورد زیرا: کلسیم و فسفر دو ماده با ارزش و بسیار عالى است و این هر دو در صورتى که با هم وارد شوند هیچکدام بیهوده دفع نمى شوند، حالا اگر پنیر بدون گردو )بدون فسفر) بخوریم چون کلسیم بسیارى را صرف کرده ایم ، در مقابل فسفر بدن دفع مى شود، هضم و جذب آنها بسیار کاملتر و بهتر و آسان تر انجام مى گیرد
با پیشرفت علوم غذاشناسى و پزشکى ، ما بهتر و بیشتر به علل سلامتى ، و عمرهاى طویل اجداد خود پى مى بریم زیرا آنان بدون دانستن این فلسفه و فعل و انفعالات ، و بدون پیروى از دیگران ، از یک برنامه تنظیم یافته همه جانبه استفاده مى کردند، آن برنامه اى که هر چه علم ترقى کند اهمیت و ارزش آن بیش از پیش درک مى شود، و با این برنامه بود که بدون دیدن دانشگاه ها سلامت خود را سالهاى سال حفظ مى کردند و آن برنامه همان برنامه اسلام است .

منبع: کتاب اسلام پزشک بی دارو

برچسب هاي اين مطلب :تغذیه و سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :سلامت در اسلام
و برچسب هاي اين مطلب :بهداشت و سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :فرهنگ سلامت
نويسنده : مرد سلامت | ساعت ٦:٠٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸
پيام هاي ديگران () | لينک ثابت - به اين پست امتياز دهيد

  شخصیت و سلامت

تلاش مطالعات قدیمى تر براى ارتباط برقرار کردن بین عوامل روان شناختى با بیمارى هاى خاص, منجر به این ایده نسبتاً گمراه کننده شد که بین بیمارى هاى مختلف و نوع شخصیت ها ارتباط وجود دارد. به طور کلّى این تحقیق, که غالباً مبتنى است بر تئورى هاى روان پویایى شناختى و دیدگاهى که انواع معین تعارضات نیمه هشیارانه را موجب الگوهاى بیمارى هاى معینى مى داند, مورد تأیید تحقیقات بعدى نبوده است. گرچه شواهد روزافزونى از منابع معتبرتر و متفاوت وجود دارد حاکى از این که شخصیت مى تواند به روش هاى دیگرى بر سلامت تأثیرگذار باشد و در تعیین بیمارى نقش بازى کند.

شاید شناخته شده ترین اثر, در این حوزه, مربوط به ارتباط بین شخصیت به اصطلاح (سنخ A) و بیمارى اکلیلى است (Friedman & Rosenman, 1974). شخصیت سنخ A با چند ویژگى مشخص مى شد: رقابت جویى, احساس کمبود وقت, خصومت و عوامل رفتارى مربوطه که با افزایش چشمگیر احتمال ابتلاء به بیمارى اکلیلى مرتبط است. گرچه مطالعات اولیه در دهه 1960 و 1970 بسیار امیدوار کننده بودند, کارهاى بعدى موقعیت را پیچیده کرده اند. برخى مطالعات در رابطه برقرار کردن بین تیپ شخصیتى A و بیمارى هاى قلبى با شکست فاحش مواجه شدند. هم اکنون تصوّر بر این است که فقط شاخصه هایى معین (مثل عصبانیت و خصومت) از طرح اولیه تیپ شخصیتى A بیمارى زا هستند.

الگوى رفتارى تیپ شخصیتى A با سطح بالاى بیمارى هاى قلبى چه ارتباطى دارد؟ همان طور که گفته شد, تقریباً به یقین رفتار تیپ شخصیتى A تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت فرد دارد. افراد با تیپ A واکنش فیزیولوژیک بیشترى (مثل فشار خون و ضربان قلب) نسبت به مقتضیات محیطى نشان مى دهند و حتى ممکن است مقتضیات بیشترى را با رفتار خود ایجاد کنند. لذا, افزایش مکرر فشار خون و بالا رفتن سطح تغییرات هورمونى مرتبط با پاسخ هاى تنشى, ممکن است در نهایت, تغییرات فیزیکى نامساعدى را براى قلب و رگ هاى خونى به وجود آورند. همچنین افراد تیپ A با احتمال بیشترى وارد رفتارهاى ناسالم مى شوند, زیرا نسبت به افراد با تیپ B الکل بیشترى مصرف مى کنند و اگر سیگار بکشند, دود سیگار را در درون ریه هاى خود بیشتر نگه مى دارند, احتمال استراحتشان کمتر است و بیشتر تا آخرین حدّ توانایى جسمانى شان کار مى کنند.

وسیع ترین تحقیقات جارى در روان شناسى سلامت در باب عوامل شخصیتى, بر روى رفتار تیپ A صورت گرفته است, و مداخله هاى چشمگیرى صورت گرفته اند تا الگوى رفتارى را تغییر دهند, که نتایج مثبتى براى سلامت داشته اند (بنگرید به:Thoresen, Friedman, Powell, Gill & Ulmer, 1985. )اما تحقیقات دیگرى, شخصیت را در ارتباط با استعداد بیمارى و رفتارهاى سالم مورد بررسى قرار مى دهند. براى مثال تموشوک و همکارانش نقش شخصیت تیپ C را در ارتباط با سرطان مورد مطالعه قرار داده اند (Temoshok, 1987). افراد با تیپ شخصیتى C با این مشخصات شناخته مى شوند: به سختى احساسات خود را نشان مى دهند, و گرایش به سرکوبى یا مهار احساسات خود به ویژه احساسات منفى مثل عصبانیت دارند. بعضى از روان شناسان گفته اند که این ابعاد شخصیت مى توانند نقش علّى در بیمارى سرطان بازى کنند. اگرچه هنوز اطلاعات کافى براى این مطلب وجود ندارد (بنگرید به:Fox, 1988), اما نشانه هاى روشن ترى وجود دارد بر این که این نوع از عوامل ممکن است بر رشد سرطان مؤثر باشند و به همین دلیل در مدت زنده ماندن افراد سرطانى نیز اثرگذار هستند. امروزه مداخلاتى که الگوهاى مثبت پاسخ دهى هیجانى را تشویق مى کنند در حال ارزیابى شدن در بیماران سرطانى هستند و هنوز معلوم نشده است که آیا این الگوها مى توانند مؤثر باشند یا نه.

 

متغیرهاى شخصیتى مى توانند با شیوه هاى مختلف بر سلامت تأثیرگذار باشند, و تمایز اجمالى اى را مى توان بین متغیّرهاى شخصیتى گذاشت, متغیرهاى شخصیتى اى که ارتباط مثبت با سلامت و رفتارهاى سالم دارند و متغیرهاى شخصیتى که ارتباط نامناسب با آن ها دارند. برخلاف تأثیرات نامناسب تیپ هاى A و C, متغیرهاى شخصیتى دیگرى مى توانند به شیوه هاى مختلف حالت محافظت کننده داشته باشند. یکى از چیزهایى که توجه بسیارى را جلب کرده است, مفهوم نیرومندى است (Kobasa, 1979) که وصف افرادى است که احساس شدید کنترل شخصى نسبت به رویدادهاى زندگى, احساس شدید التزام یا درگیرى و مشارکت در کارها و گرایش به بررسى مقتضیات و تغییرات محیطى به عنوان چالش ها, دارند.

با وجود مشکلات اندازه گیرى نیرومندى, شواهدى چند نشان مى دهند که افراد نیرومند کمتر از عوامل تنیدگى زا متأثر مى شوند. جنبه هاى دیگرى از شخصیت نیز نشان داده اند که محافظت کننده از سلامت هستند. یک نمونه از آن ها خوش بینى است (Scheier, Weintraub & Carver, 1986) که وصف گرایشى است نسبت به انتظارات مثبت در زندگى و افراد را توانا مى سازد تا بهتر بتوانند با مسائل تنش زاى زندگى خود مقابله کنند و وارد شیوه هاى سالم تر زندگى شوند.

نکته آخر این که, شواهد جدیدى وجود دارد دالّ بر این که الگوهاى کلّى پاسخ هاى هیجانى مثبت یا منفى که با شخصیت ارتباط دارند, مى توانند بر جنبه هاى مختلف سلامت اثر بگذارند (Watson & Pennebaker, 1991). افرادى که از حیث هیجانات منفى در سطح بالایى هستند (یعنى هیجانات منفى بیشترى دارند, مخصوصاً اضطراب) به نظر نمى رسد که براى بیمارى آمادگى بیشترى داشته باشند, اما به احتمال زیادتر متوجه تغییرات و نشانگان بدنى مى شوند و, در نتیجه, بیشتر در جستجوى کمک هاى پزشکى خواهند بود. در مقابل, افرادى که از حیث هیجانات مثبت در سطح بالایى هستند, که علامتش این است که رویکرد پردرگیرى تر و پر شور و شوق ترى نسبت به زندگى دارند, کمتر احتمال دارد که از مشکلات مربوط به سلامت خود حرفى بزنند یا درخواست کمک هاى پزشکى کنند. واتسن و پنبِیکر شواهد جالبى را فراهم کرده اند تا نشان دهند که این سبک هاى پاسخ هیجانى با شخصیت به شدت مرتبط هستند و شاید تحت تأثیر عوامل ژنتیکى باشند.

نقش عوامل شخصیتى در سلامت بسیار پیچیده است (بنگرید به:Friedman & Booth-Kewley, 1987). اندیشه هاى قدیمى که معتقد بود الگوهاى ویژه شخصیتى و تعارضات هیجانى با بیمارى هاى خاصى مرتبط اند, مورد تأیید واقع نشده اند. با وجود این, شواهد مهمى وجود دارد که جنبه هاى شخصیتى ممکن است باعث شوند افراد نسبت به تأثیرات تنش ها کمتر یا بیشتر حساس شوند و مى توانند هم بر رفتارهاى سلامت زا و هم بر رفتارهاى بیمارى زا تأثیر داشته باشند.

منبع: کتاب روان شناسی سلامت برگرفته شده از کتابخانه سایت تبیان

برچسب هاي اين مطلب :اخلاق و سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :فرهنگ سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :بهداشت و سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :تغذیه و سلامت
نويسنده : مرد سلامت | ساعت ٤:۱٩ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٧ شهریور ۱۳۸۸
پيام هاي ديگران () | لينک ثابت - به اين پست امتياز دهيد

  نقش دارویى سیر

فعالیت هاى سیر هم در طب سنتى و هم در آزمایش هاى کلینیکى جدید به شرح زیر عنوان مى شود:
1- ضد آسم : مشکلات تنفسى را در آسم مرتفع مى کند .
2- ضد صرع : تناوب شدت تشنج را کاهش مى دهد .
3- ضد عفونى کننده : با عفونت ها به ویژه در دستگاه تنفسى و هاضمه مبارزه مى کند.
4- ضد درد : با گرفتگى عضلانى و درد اسپاسمى مى جنگند، مخصوصا در دستگاه گوارش .
5- دافع کرم : کرم هاى روده را مى کشد .
6- تقویت قوه باء: میل جنسى را تحریک مى کند .
7- کاهش دهنده درد روده : کمک به دفع گاز مى کند .


8- عرق آور: عمل تعرق منافذ پوست را بهبود مى بخشد .
9- هاضم : محرک هضم
10- ضد عفونى کننده : مستقیما میکروب ها را مى کشد .
11- ادرار آور (ملایم ): دفع ادرار را بهبود مى بخشد .
12- قاعده آور: وضع قاعدگى را بهبود مى بخشد .
13- خلط آور: جریان خلط آورى را بالا مى برد . (بهبود سرفه (
14- داروى قرمز کننده : محرک پوست بوده و با قرار دادن آن روى پوست بدن خون را به آن ناحیه جذب مى کند.
15- محرک : افزاینده انرژى براى مدت کوتاه .
16- مقوى : خوردن منظم سیر موجب بهبود سلامت و قدرت کلى مى شود.

منبع: کتاب قدرت شفابخشى سیر

برچسب هاي اين مطلب :تغذیه و سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :سلامت در اسلام
و برچسب هاي اين مطلب :بهداشت و سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :فرهنگ سلامت
نويسنده : مرد سلامت | ساعت ٩:٠٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٦ شهریور ۱۳۸۸
پيام هاي ديگران () | لينک ثابت - به اين پست امتياز دهيد

  شاهکار زنبورها

عسل، محصول شگفت انگیز زنبورها، یکی از مفیدترین هدیه های طبیعت است.

عسل طبیعی دارای مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، کلسیم، کلرید سدیم، گوگرد، آهن و فسفات و قندهایی چون گلوکز و فروکتوز است. ضمن اینکه ویتامین هایی همچون B5 ،B3 ، B6، B2 ، B1 و C نیز بر اساس کیفیت و نوع عسل به نسبت های متفاوت درر آن دیده می شود و مقدار کمی هم مس و ید دارد.

عسل مخلوط شده با آب به سرعت در خون پخش می شود و با آزاد سازی مولکول قند به عملکرد بهتر مغز( که اصلی ترین مصرف کننده قند در بدن است) کمک می کند و مانع بروز خستگی می شود.

 به علاوه باعث تمیز شدن خون می شود و جریان خون را تنظیم می کند و مانع بروز مشکلات عروقی و تصلب شرایین و بیماری های قلبی می شود. عسل به دلیل داشتن آنتی اکسیدان می تواند از بروز سرطان جلوگیری کند. یکی دیگر از ویژگی های مهم عسل خاصیت میکروب کشی آن است. عسل یک ضد عفونی کننده طبیعی است و تحقیقات نشان داده که گذاشتن عسل بر روی زخم ها مانع عفونت می شود.

عسل هرگز فاسد نمی شود و برای نگهداری احتیاج به یخچال ندارد و براحتی می توان در دمای اتاق آن را نگهداری کرد.

منبع: ویژه نامه دوچرخه روزنامه همشهری

برچسب هاي اين مطلب :تغذیه و سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :فرهنگ سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :بهداشت و سلامت
نويسنده : مرد سلامت | ساعت ٦:٢٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٦ شهریور ۱۳۸۸
پيام هاي ديگران () | لينک ثابت - به اين پست امتياز دهيد

  چگونه بخوریم تا سالم بمانیم - قسمت آخر

31- اسراف کردن
در خوردن و نوشیدن از اسراف بپرهیزید
خداوند سبحان در قرآن کریم مى فرماید:
بخورید و بیاشامید ولى اسراف نکنید، که خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد.
اعراف ، آیه ى 31
32- شکرگزارى بعد از غذا
پایان هر غذا شکرگزارى از نعمت هاى خدا را فراموش نکنید.
خداوند سبحان در قرآن کریم مى فرماید:
اى کسانیکه ایمان آورده اید، از خوراکى هاى پاکیزه اى که روزى شما قرار داده ایم بخورید، سپاسگزار خدا باشید، اگر او را عبادت مى کنید.
بقره ، آیه ى 172
33- نمک پس از غذا
در پایان غذا هم کمى نمک بخورید
امام باقر (علیه السلام ) فرمودند:
خداوند به حضرت موسى (علیه السلام ) وحى کرد که قوم خود را امر کن غذا را با نمک آغاز و با آن پایان دهند، در غیر این صورت اگر دچار هر بیمارى شدند جز خود را ملامت نکنند.
طب الائمه
34- خلال کردن
پس از صرف غذا، خلال کردن را فراموش نکنید
رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله) فرمودند:
خلال کنید، چون خلال کردن دهان را پاکیزه مى کند و براى لثه ها خوب است .
کافى ، ج 6، ص 376
35- خلال نکردن
با چوب ریحان و چوب درخت انار خلال نکنید
امام صادق (علیه السلام ) فرمودند:
از خلا کردن با چوب ریحان و چوب درخت انار بپرهیزید، که این کار رگ جذام را در بدن تحریک مى کند.
خصال ، ص 63
36- شستن دهان
پس از خلال کردن ، دهانتان را حتما بشوئید
امام حسین (علیه السلام ) فرمودند:
امیر المؤ منین به ما دستور مى داد تا بعد از خلال کردن ابتدا سه بار دهان را شستشو دهیم و سپس آب بنوشیم .
النهایة ، ج 2، ص 99
37- مسواک کردن
پس از هر غذا مسواک کردن را فراموش نکنید.
رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله ) فرمودند:
مسواک ده فایده دارد، دهان را پاکیزه مى کند،
موجب رضایت خداوند است ، حسنات را تا هفتاد برابر افزون مى کند، سیره ى من است و استحباب دارد، زردى دندان را مى زداید و دندان ها را سفید مى کند، لثه را محکم مى کند، بلغم را مى برد، ضعف چشم را برطرف مى نماید و اشتها را زیاد مى کند.
خصال ، ص 481

  

٣٨- استراحت پس از غذا
پس از صرف غذا کمى استراحت نمائید
امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
به پشت خوابیدن ، پس از خوردن غذا، بدن را فربه و غذا را هضم مى کند و ناراحتى را برطرف مى گرداند.
(معمول امام رضا (علیه السلام ) آن بود که هرگاه غذا تناول مى کرد به پشت مى خوابید و پاى راستش را بر روى پاى چپش قرار مى داد.
سفینة البحار، ج 1، ص 27
39- حمام کردن پس از غذا
هرگز با شکم پر حمام نکنید
امام رضا (علیه السلام ) فرمودند:
با شکم پر حمام نگیرید چون سبب تولید قولنج مى شود.
رسالة ذهبیه ، 29 - 26
40- دو توصیه ى مهم !
تا گرسنه نشدید غذا نخورید و تا سیر نشدید دست از غذا بکشید
پیامبر گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله ) فرمودند:
در حالى غذا بخور که اشتها داشته باشى و هنگامى دست از غذا بکش ‍ که هنوز اشتهایت باقى است .
بحار، ج 62، ص 291
41- چهار توصیه مهم !
این چهار توصیه ى مهم را حتما بکار بندید
حضرت على (علیه السلام ) به فرزندشان امام حسن (علیه السلام ) فرمودند:
چهار کلمه به تو مى آموزم که تو را از درمان بى نیاز سازد.
-
تا گرسنه نباشى غذا مخور، و هنوز مایل به غذا باشى دست از آن بردار، غذا را به جا و نیکو بخور (خوب بجو) و هنگامى که خواستى به بستر روى خود را به بیت الخلاء عرضه کن (به مستراح برو(
خصال ، ح 60

منبع: کتاب چگونه بخوریم تا سالم بمانیم

برچسب هاي اين مطلب :سلامت دهان و دندان
و برچسب هاي اين مطلب :تغذیه و سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :بهداشت و سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :سلامت در اسلام
نويسنده : مرد سلامت | ساعت ۱٠:٢٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٥ شهریور ۱۳۸۸
پيام هاي ديگران () | لينک ثابت - به اين پست امتياز دهيد

  خواص شگفت انگیز آویشن شیرازى

بهترین آویش در شیراز پیدا مى شود، و به اصطلاح شیرازیها دو قسم است

1 - آویشن باریک

2 - آویشن پهن چنانکه از نامش پیدا است برگهاى آویشن پهن بیضى شکل است ، و برگهاى آویشن باریک کمى درازتر و باریک است ، آویشن باریک اغلب در کوهها دیده مى شود.
آویشن کوهى ، گیاهى است که در سرازیرى صخره کوهها که در مقابل آفتاب است در جنگلها و اراضى غیر مزروع بطور خودرو مى روید ساقه آن بنفش رنگ و ارتفاع آن گاهى به نیم متر مى رسد.
و در لاهیجان و طالش و آستارا و فارس مى روید... آویشن آبى و آویشن شیرازى یکى از گیاهان شفا بخشى است که در درمان و معالجه بیماریهاى مختلف ، اعجاز مى کند، و از این جهت است که باید آن را از گرانبهاترین گیاهان دارویى روى زمین بدانیم
پیشوایان اسلام بقدرى این گیاه را مفید مى دانسته اند که حضرت رضا(ع)  مى فرمودند: آویشن تنها داروى امیرالمومنین بوده است .
1- عن ابى الحسن (ع ) قال کان دواء امیرالمومنین (ع) الصعتر.
2- و کان یقول - یقوى المعدة ، و یقطع البلغم و هو امان من اللقوة
و نیزحضرت رضا مى فرمودند: آویشن معده را تقویت مى کند، و بلغم را بر طرف مى نماید، آویشن نیز انسان را از لقوه در امان نگاه مى دارد، (لقوه - مرضى است که در صورت انسان پیدا مى شود، و لب و دهان یا فک بطرفى کج مى شود(


خواص طبى و درمانى آویشن شیرازى این است که ضد درد و تشنج است و خون را به جریان انداخته و اعمال اعضاء جنسى و تناسلى را در بدن تحریک و تقوین مى کند، هوش و قوه ادراک را زیاد مى کند، قابض و مقوى است و براى نارسایى کبد یعنى وقتکیه کبد ضعیف شده است و خوب کار نمى کند مفید است . آویشن در عفونتهاى ریوى ، زکام ، برنشیت ، آسم ، گریپ ، آنژین ، سوء هضم و تخمه ، دل درد ورم امعاء نیز مصرف مى شود...
گلهاى خشک آویشن کوهى ، مقوى معده ، نیروبخش ، خلط آور، قاعده آور، ضد درد و تشنج و بطور خفیف عرق آور است
پرفسور تروسو درباره آویشن مى گوید:
آویشن دشمن سم است آویشن تازه یا خشک آن را در عفونتهاى ریوى ، زکام ، برونشیت ، آسم ، گریپ ، خستگى و کوفتگى دست و پا، آنژین ، سوء هضم و تخمه ، دل درد و ورم امعاء مصرف مى کنند.
عصاره آویشن به نام تیمول است که خاصیت ضد عفونى موثرى بر مجارى تنفس و جهار هاضمه دارد، سمومى که در آنجا جمع شده بکلى از بین مى برد و جریان خون را منظم مى سازد... اگر چند برگ آویشن رابه غذاى خرگوشتها اضافه کنیم از نفخ شکم آنها جلوگیرى خواهد کرد و هیچوقت آنها گاز معده پیدا نخواهند کرد
مردى در خدمت امام هشتم (ع ) از رطوبت مزاج و علاج آن سئوال نمود آن حضرت باو دستور داد که آویشن را بکوبد و ناشتا به دهان خود بریزد.
عن ابى الحسن (ع ) انه شکا الیه الرطوبة ، فامره ان یستف الصعتر على الریق
زیادى بلغم و رطوبت به اصطلاح امروز کمى ترشح سیب آدم در انسان است ، و امام (ع)  آویشن را معالج آن دانسته و به همین سبب به آن مرد نگفته آویشن را به صورت دم کرده بنوش ، زیرا در صوتیکه دم شود چون مخلوط با آب است باز نمى تواند جبران بلغم و رطوبت را نماید.

منبع: کتاب اسلام پزشک بی دارو

برچسب هاي اين مطلب :سلامت در اسلام
و برچسب هاي اين مطلب :تغذیه و سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :بهداشت و سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :فرهنگ سلامت
نويسنده : مرد سلامت | ساعت ٦:۱٢ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٥ شهریور ۱۳۸۸
پيام هاي ديگران () | لينک ثابت - به اين پست امتياز دهيد

  چگونه بخوریم تا سالم بمانیم - قسمت سوم

21 - سبزى با غذا
 
بر روى سفره ى غذا سبزى را فراموش نکنید
 
پیامبر گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله ) فرمودند:
 
سفره هاى خودتان را با سبزى ها بیارائید، زیرا انواع میکروب ها را نابود مى سازد.
 
طب النبى . ص 3
 
22- غذاى ریخته شده در سفره
 
بهتر است غذاهاى ریخته شده بر روى سفره را بخورید
 
حضرت على (علیه السلام) فرمودند:
 
امورى موجب رزق و روزى انسان مى شود: (که از جمله ى آن امور) - خوردن غذاهاى ریخته شده بر سر سفره است .
 
طب و درمان ، ص 49
 
23- نوشیدن بین غذا
 
سعى کنید در بین غذا آب نیاشامید
 
امام رضا (علیه السلام) فرمودند:
 
هر کس بخواهد که معده اش ناراحت نشود، در بین غذا آب نیاشامد تا وقتى که خوردن غذا پایان پذیرد. هر کس در هنگام خوردن طعام آب بخورد، بدنش مرطوب و معده اش ضعیف گردد و رگ ها جوهر و قوت غذا را نمى گیرند.
 
مستدرک الوسائل
 
24- نوشیدن آب با غذاى چرب
 
از نوشیدن آب ، پس از غذاى چرب اجتناب نمائید
 
امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
 
آب خوردن روى غذاى چرب ، درد را به هیجان آورد.
 
وسائل الشیعه ، ج 17، ص 190
 
25- آب سرد و غذاى گرم
 
از نوشیدن آب سرد پس از غذاى گرم بپرهیزید
 
امام رضا (علیه السلام ) فرمودند:
 
نوشیدن آب سرد پس از غذاى داغ و شیرینى ، باعث از بین رفتن و فساد دندان ها مى گردد.
 
بحارالانوار، ج 4 

 26-زیاد نوشیدن
 
از زیاد خوردن و زیاد نوشیدن بپرهیزید
 
رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله ) فرمودند:
 
دل هاى خویش را با زیاد خوردن و زیاد نوشیدن نمیرانید، که دل چون زراعت است ، وقتى آب آن زیاد شد خواهد مرد.
 
نهج الفصاحة ، ح 2489
 
27- جرعه جرعه نوشیدن
 
بهتر است آب را جرعه جرعه بنوشید
 
حضرت على (علیه السلام ) فرمودند:
 
بارها ناظر پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله ) بودم ، آن حضرت هرگاه آب مى آشامید، سه مرتبه در بین آشامیدن نفس مى کشید، و رد هر مرتبه که مى خواست شروع به آشامیدن کند به نام خدا شروع مى کردند و بعد از نفس کشیدن الحمدلله مى گفتند.
 
بحارالانوار، ج 1، ص 476
 
28- سر کشیدن آب
 
هنگامى که آب مى نوشید آب را یک مرتبه سر نکشید
 
رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله ) فرمودند:
 
هرگز تشنه شدید آنچنان آب بیاشامید که گویى آب را مى مکید و هرگز آن را لاجرعه (یکمرتبه ) سر نکشید، بلکه آن را بمکید.
 
طب النبى ، ص 5
 
29- نوشیدن در ظرف ترک خورده
 
سعى کنید در ظروف ترک خورده آب ننوشید
 
رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله) فرمودند:
 
از کناره ى دستگیره ى ظرف و جاى شکستگى آن آب نیاشامید.
 
سفینة البحار، ج 1
 
30- ایستاده نوشیدن
 
سعى کنید ایستاده آب نیاشامید
 
رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله ) فرمودند:
 
فردى از شما ایستاده آب نیاشامد.
 
طب النبى ، ص 4

منبع: کتاب چگونه بخوریم تا سالم بمانیم

برچسب هاي اين مطلب :تغذیه و سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :سلامت در اسلام
و برچسب هاي اين مطلب :بهداشت و سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :فرهنگ سلامت
نويسنده : مرد سلامت | ساعت ۱٠:۱٩ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٤ شهریور ۱۳۸۸
پيام هاي ديگران () | لينک ثابت - به اين پست امتياز دهيد

  اهمیت میوه ها در اسلام

اهمیتى که اسلام براى میوه ها قائل است بیشتر از بسیارى از غذاها است در قرآن مجید آیات زیادى است که بطور عموم نام میوه ها را برده ، و آنها را دلیل بر عظمت آفریدگار قرار داده ، و بعضى آیات از میوه مشخص نامبرده است .
از آیاتى که بطور عمومى و خصوصى نام میوه ها را بر ده این آیه است
.
و هو الذى انشا جنات معروشات و غیر معروشات ، و النخل و الزرع مختلفا اکله و الزیتون و الرمان متشابها و غیر متشابه کلوا من ثمره اذااثمر (1)

خداوند آفرید باغهایى که نیازمند به داربست است ، و باغهایى که نیازمند به آن نیست و نیز آفرید خرما و بذرهایى که از جهت خوراک متفاوتند، و بوجود آورده زیتون و انار که برخى شبیه به هم ، و بعضى بى شباهت به یکدیگرند، و هرگاه میوه و ثمره آنها رسید از آنها بهره بردارى کنید.
در این آیه ، از خرما، دانه هاى زراعتى (گندم ، جو و برنج ...) زیتون و انار نامبرده شده ، ضمنا باید دانست میوه هایى که در قرآن نام آنها برده شده از نظر خاصیت غذایى با بعضى دیگر از میوه ها قابل مقایسه نیستند.

 


اهمیت میوه ها در نظر پیشواى اسلام پیغمبر(ص ) بقدرى زیاد بوده که در روایتى چنین آمده است :
کان رسول الله صل الله علیه و آله اذا اتى بفاکهة حدیثة قلبها و وضعها على عینیه و یقول : اللهم اریتنا اولها فارنا اخرها (2)

وقتى میوه تازه اى براى پیغمبر(ص ) مى آورند آنرا مى بوسید و بر دو چشم خویش مى گذارد و مى فرمود: بار خدایا. ابتداى آمدن این میوه را به ما نشان دادى اواخر این میوه را نیز به ما نشان ده .
از این روایت دو مطلب استفاده مى شود
:
1- احترام به نعمتهاى خداوند، زیرا قدرت و علم خداوند در یک میوه کاملا نمایان است که از چوب خشکى با گذشت چند ماه میوه اى با طراوت ، زیبا خوش رنگ و معطر بوجود مى آورد
.
2- عظمت و اهمیت میوه از نظر مواد خوراکى و غذایى و تاءثیرى که در سلامت و حفظ جوانى انسانها دارد
...
بهتر است نقش میوه در سلامت انسانها را از زبان یک پزشک غذا شناس ‍ بشنویم
.
دکتر (اتو کارک)  مى گوید
:
هر پوى که به مصرف خرید میوه ها برسانید، سرمایه اى است که بخوبى حفظ شده و مقاومت ما را در مقابل بیماریها افزایش مى دهد، شما میگوئید میوه ها گران هستند من از شما مى پرسم دواها چطور؟ (3)

پی نوشتها:

1- سوره انعام آیه 141
2- بحار ج 66 ص 119
3- سبزیها و میوه هاى شفا بخش ص 118

منبع: کتاب اسلام پزشک بی دارو

برچسب هاي اين مطلب :سلامت در اسلام
و برچسب هاي اين مطلب :فرهنگ سلامت
و برچسب هاي اين مطلب :تغذیه و سلامت
نويسنده : مرد سلامت | ساعت ٩:٥۳ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٤ شهریور ۱۳۸۸
پيام هاي ديگران () | لينک ثابت - به اين پست امتياز دهيد